ארצנו הקטנטונת • מערות, מסתורין והיסטוריה

    ארי גולדהבר No Comments on ארצנו הקטנטונת • מערות, מסתורין והיסטוריה

    סיור בממלכת המיסתורין והעבר • על מערות, מלכים וכהנים גדולים • ארי גולדהבר עם מקומות חדשים וגילויים מרתקים בכדי להבטיח לנו שלא יהיה משעמם פה רגע

    9:42
    03.05.24
    הרב אייל אונגר No Comments on למה חשוב לי לדעת מה חושבים עליי

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    אין זה סוד, שארצינו העתיקה מכילה באדמתה צפונות עבר, שהותירו חותם בארץ ובתושביה, אתר מפתיע ומרגש הוא ללא ספק, מערת אבה הכהן. אז מיהו אבה הכהן? ומה צופנת בקרבה המערה?

    מענה לשאלות אלו יש לבקש מפי בעל הבית – מגלה המערה ומטפחה, אדם מיוחד, הנושא שם משפחה מיוחד. בעלי חוש היסטורי ישר קופצים ושואלים מה מקור ופשר השם: רפאל דילהרוזה. לא קל היה לפגוש את רפאל בביתו, רפאל עסוק עד למעלה ראש, ממרומי שבעים שנותיו, באנרגיה מתפרצת ובורקות, ממתיק לי רפאל בסוד ומציין:

    "כאן המקום היחיד בישראל, שאתר לאומי בעל חשיבות עצומה נמצא בחזקת ובבעלות אדם פרטי!" הכיצד? אני מקשה, ורפאל לא יענה לך תשובה קצרה ותמציתית. לצורך ההסבר יזמין את אורחיו למרפסת הבית, שרכש סמוך לכיבושה של גבעת המבתר במלחמת ששת הימים , ובנה בה את ביתו אל מול נוף מרהיב של הרי ירושלים, הנשקפים מגובה מצוק המבתר.

    המרפסת המעוצבת בטוב טעם משלבת בתוכה בין אלמנטים טבעיים כצמחי קקטוס ופרי מניבים לבין אלמנטים בעלי ערך ארכיאולוגי היסטורי, בקצה המרפסת העתק של הכתובת הארמית הכתובה בכתב העברי העתיק, רפאל בכישרונו הרטורי ובהתלהבות כמו ראשונית לא מפסיק לרגש ולהתרגש למרות עשרות שנים של סיפור והרצאת השתלשלות וקורות המערה ותוכנה, הוא מקריא בפאתוס ובהטעמה: ‬"אני אבה בן הכהן אלעזר בן אהרון הגדול, ‪‬אני אבה המעונה הנרדף שנולד בירושלים ‬וגלה‬ לבבל והעלה את מתתיהו בן יהודה וקברתיו במערה שקניתי בשטר".
    כתובת המערה

    מיהו אבה הכהן?
    מי רדף ועינה אותו?
    מיהו מתתיהו בן יהודה?
    למה הכהן טרח והעלה עצמות מתתיהו, טימא עצמו למרות היותו כהן?

    על שאלות אלו ועוד אלף שבאות בעקבותיהן, עונים הסבריו המאלפים של רפאל, המשלב גם את סיפור חייו האישיים ושורשיו ההיסטוריים כנצר למגורשי ספרד. רפאל מנחה אותי כיצד לרדת בסולם הקבוע לעומק של חמישה מטרים אל בטן האדמה, כדי לחוות ולחוש את מערת הקבורה, ולחזות בארון הקבורה המפואר, שבו על פי השערת מרבית החוקרים קבור המלך האחרון לבית חשמונאי, וכן אבה הכהן שאולי שימש כהן גדול בבית המקדש.

    ארון הקבורה המפואר

    הסולם הקבוע של המערה

    המערה

    סיפור דרך
    משפחת דילהרוזה רחוב מדבר סיני 24 ירושלים



    0 תגובות